Interim | Lancering Taalkracht

Wat doe je als je de Nederlandse taal niet kunt lezen, niet kunt spreken of kunt schrijven? Dat is verdomd lastig. Denk eens een paar seconden na waar je dan allemaal tegenaan zou kunnen lopen. Die lijst is al snel erg lang. Zeker als je zelf wel sterk bent in de Nederlandse taal, dan ga je daar al snel aan voorbij. Maar er is meer. Dit gaat verder dan enkel taal. Want ditzelfde probleem ontstaat ook bij een rekenachterstand óf bij moeite met digitale vaardigheden. En met name bij de laatste categorie, zie je een groeiend probleem.

Klant:

Summa College & Soul-Id

Categorie:

Onderwijs

Tags:

Onderwijs, Taal, Nederlands, Digitale vaardigheden, Website, Copy

Projectleider met een communicatiepet

In opdracht van Soul-id ben ik zes maanden lang projectleider geweest bij het Summa College, afdeling Educatie. Deze afdeling verzorgt de taal- reken- en computer cursussen voor mensen met Nederlands als moedertaal (NT1) en niet Nederlands sprekende mensen (NT2). Deze opleidingen vielen tot voor kort onder het welbekende Ster College. Sinds 28 maart 2022 zijn deze opleidingen verder gegaan onder een nieuwe naam: Taalkracht.

Wat is Taalkracht?

Om sterk te staan in de samenleving, is het belangrijk dat je de Nederlandse taal kunt gebruiken, dat je kunt rekenen en digitaal vaardig bent. Het is de basis waarop talent verder kan groeien. Taalkracht is dé specialist in Brainport Regio Eindhoven om volwassenen sterker te maken in taal, rekenen en het werken met de computer. We zijn er voor iedereen die moeite heeft met lezen, schrijven, rekenen of werken met de computer. En voor de groeiende groep kenniswerkers en arbeidsmigranten in Brainportregio Eindhoven die Nederlands willen leren. De cursussen zijn gratis én altijd dichtbij huis.

Een nieuwe website en meer

De bestaande opleidingen gingen verder onder een nieuwe naam. Daar komt heel wat bij kijken. Een nieuwe naam, een nieuwe huisstijl, een nieuw logo en een goed concept. Dit was al bedacht. Maar hoe verder? Op dat punt is LOUC ingestapt. Een nieuwe website was de opdracht, maar dat bleek complexer dan verwacht. Want de eerste vraag je ik altijd stel ‘Wie is je doelgroep?’.

En als die doelgroep moeite heeft met lezen en schrijven óf moeite heeft met ‘computeren’. Hoe komen ze dan überhaupt op een website. Stof tot nadenken! Daarom is uiteindelijk besloten om de website op te delen in vier doelgroepen. En voor één specifieke doelgroep: de cursist, moest alles zo eenvoudig mogelijk.

Eenvoudig taalgebruik

Schrijven voor je doelgroep wordt erg onderschat, is mijn mening. Niet iedereen begrijpt een tekst zoals jij dat doet. Om hierover goed na te denken, kan ik iedereen adviseren. Voor de website en de overige communicatiemiddelen is een ervaren tekstschrijver ingezet.

De middelen die zijn gemaakt:

  • Een website
  • Foto- en videomateriaal
  • Interviews
  • Flyers
  • Posters
  • PR-materiaal & give-away’s
  • Whitepaper
  • etcetera

Toetsing van de website

Hoe belangrijk is het om je middelen te laten toetsen door je doelgroep? In dit geval was dat heel erg belangrijk. Zo weet je zeker of je de plank niet misslaat. De website van Taalkracht is twee keer getoetst door cursisten van Taalkracht die deel uitmaken van het Lezerspanel. Dit panel toetst regelmatig communicatiemiddelen voor bijvoorbeeld het Summa College zelf of de gemeente Eindhoven. Ik kan dit iedereen aanbevelen, want je ontdekt zo zaken waarvoor je zelf blind bent. En ja, dit is ongegeneerde reclame voor de kanjers van het lezerspanel! (Ze zijn te huur!)

Lanceringsevent

Dan is je website klaar en je communicatiemiddelen liggen bij de drukker…Een nieuwe naam moet natuurlijk wel bekendheid krijgen. Taalkracht werd gelanceerd in het theater, met een grote groep genodigden. Tijdens dit lanceringsevenement werd verteld waarom is gekozen voor een nieuwe naam, wat de toekomstplannen zijn én natuurlijk de onthulling van de naam, het logo én de website. Met gouden confetti, want dat hoort er natuurlijk bij!

Belangrijk bij dit event was natuurlijk de uitnodiging, een aansprekend programma, goede sprekers, leuke goodiebags en een naborrel.

En dan begint het pas…

Je naam is gelanceerd, je middelen zijn klaar. Eigenlijk begint het dan pas. Samen met het team is een plan opgesteld om ook na de lancering zichtbaar te blijven. Zij pakken dit nu grotendeels zelf op.

Het Summa College kan met trots terugkijken op deze naamsverandering en het bevlogen team van Taalkracht.

 

LOUC inhuren voor een communicatieproject? Dat kan. Praktische projecten waar veel moet gebeuren, daar draai ik mijn hand niet voor om. Neem contact op voor meer informatie.