Podcast

podcast-hoe-doe-je-dat

Een podcast biedt oneindig veel mogelijkheden. Bij drukwerk ben je gebonden aan je aantal woorden én dat is bij een podcast natuurlijk niet het geval. Je kunt eindeloos vertellen over een bepaald thema. En het mooie is als je dit crossmediaal kunt wegzetten. Voor een aantal bedrijven heb ik meegedacht over het concept, het script en gaf ik advies.

Klant:

Divers

Datum:

29 april 2021

Categorie:

Media

Tags:

podcast, media

Website:

Divers

‘Hoe begin je een podcast?’

Dit is misschien wel één van de veel gestelde vragen die ik de afgelopen maanden heb gekregen. Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: gewoon gaan doen. Ik adviseer je wel vooraf goed na te denken over de inhoud. Ga je bijvoorbeeld een reeks maken, wat is dan de rode draad? En met welke opname apparatuur ga je werken? Wie doet het editten? Voor een aantal bedrijven doorliep ik deze checklist.

De voorbereiding van een podcast

Mijn rol bij het opzetten van een podcast is divers. Zo adviseer ik over de reeks en het script. Denk ik mee over het format. Je moet namelijk oppassen dat niet saai wordt, want dan is de luisteraar weg. En een goede voorbereiding door de presentator is essentieel.

Verbindende factor

In de meeste gevallen haak ik aan als creatief brein en neem de voorbereidende fase en desgewenst de productie geheel uit handen. Gedurende het traject betrek ik daar een technische partij bij die vervolgens voor de opname en het editten zorgdraagt. Maar ook tijdens dat deel blijf ik betrokken om het oorspronkelijke idee te waarborgen. Ik weet tenslotte waar de klant naar op zoek is.

Wil je een podcast beginnen?

Leuk! Denk er niet te lang over na. Ik help je graag op weg.